رنگها (1)
خلاصه ی مقاله
رنگها
دید رنگی Color vision
خطای رنگی chromatic aberration
تاریخچه ی رنگ
منشاء اهمیت رنگ
رنگهای اصلی
رنگهای گرم و سرد:
پینوشتها:
* اپتومتریست مدرس دانشگاه علم پزشکی اردبیل
فارغالتحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
عضو انجمن علمی اپتومتری ایران
مشاور ریاست دانشگاه و مسئول امور ایثارگران دانشگاه
رنگها (2)
تأثیرات روانشناسی رنگها در قرآن کریم و احادیث
رنگ سبز: رنگ رضایت، آرامش و امیدواری است.
رنگ آبی:
رنگ قرمز:
نارنجی:
زرد:
بنفش:
قهوهای:
رنگ خاکستری:
سیاه:
سفید:
انتخاب رنگها
سبز:
آبی:
قرمز:
نارنجی:
زرد:
خاکستری:
سیاه:
سفید:
آبی درمانی
قرمز درمانی
زرد درمانی
نتیجه
پینوشتها:
* اپتومتریست مدرس دانشگاه علم پزشکی اردبیل
فارغالتحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
عضو انجمن علمی اپتومتری ایران
مشاور ریاست دانشگاه و مسئول امور ایثارگران دانشگاه
من و همسرم یک زندگی عاشقانه داریم زیرا...
1 - برای همدیگر وقت صرف میکنیم.
ارتباط میان سبک های عشق و ویژگی های شخصیتی (2)
نظریه های عشق
الف. نظریه های روان تحلیل گری
ب. نظریه های یادگیری اجتماعی
ج. نظریه ی توسعه ی خود
روش تحقیق
ابزار پژوهش
پرسش نامه NEO
آزمون NEO-FFI
پرسشنامه (MMPI (4))
مقیاس بالینی:
پرسشنامه LAS
اعتبار و روایی
6-3- روش تجزیه و تحلیل
پی نوشت ها :
* دانشجوی دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
** استاد دانشگاه علامه طباطبایی.
1. Aron, A, Love, Ensyclopedia of psychology, p: 472.
2. Conscientionsess.
3. میرتقی گروسی فرشی، هنجاریابی شخصیتی NEO و بررسی تحلیل ویژگی ها و ساختار عاملی آن بین دانشجویان دانشگاه های ایران، ص76.
4. Multipasic personality Inventory Minnessota.
5. گراهام، 1385.
6. از خوش، کاربرد آزمون های روانی و تشخیص بالینی، ص123.
7. Hendrick, S& Hendrick, C. love , Handbook of positive psychology, p.472.
ارتباط میان سبک های عشق و ویژگی های شخصیتی (3)
یافته های تحقیق
مقایسه ی سبک های عشق مردان و زنان
بحث و نتیجه گیری
رابطه ی سبک عشق پرشور (4) با شخصیت
رابطه ی سبک عشق نمایشی با شخصیت
رابطه ی سبک عشق دوستانه با شخصیت
رابطه ی سبک عشق منطقی با شخصیت
رابطه سبک عشق وابسته وسواسی با شخصیت
الف. همبستگی مثبت با روان رنجوری
ب. همبستگی منفی با توافق گرایی
رابطه ی سبک عشق ایثارگرانه با شخصیت
پی نوشت ها :
* دانشجوی دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
** استاد دانشگاه علامه طباطبایی.
1. Affectionate.
2. Independent.
3. C.f: Hazan, C & shaver, p. R. "A biased overview of the study of love"
, Journal of social and Relationship, vol.5.
4. Erose.
5. Responsibility.
6. پروین، شخصیت (نظریه و پژوهش)، ص281.
7. Agreeableness.
8. پروین، همان، ص218.
9. Hendrick, S & Hendrick, c, Ibid.
10. پروین، همان.
11. همان.
12. Anxiety.
13. Jealousy.
14.Envy.
15. Kanemasa, Yuji, social bebavior and personality , love style and romantic love Experinces in Japan. vol 32(3)و p. 265-281.
16. Debasement.
17. Major Depres.
18. Avoidanct.
19. Arnold, Margery. E. Love style perception in Relation to personality function. p:23.
20. Dependent.
21. Compulsive.
بررسی رابطه ی دین داری و میزان شادمانی در بین دانشجویان به تفکیک جنسیت و وضعیت تاهل (1)
چکیده
مقدمه
فرضیه های تحقیق
روش شناسی پژوهش
نمونه و روش نمونه گیری
ابزارهای اندازه گیری
پی نوشت ها :
* استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
1.Wallis, Claudia, The new science of happiness, p. 3.
2. الهام فتاح زاده، مقایسه کیفیت زندگی و عملکرد خانواده در کارکنان خشنود و ناخشنود پالایشگاه شازند اراک، ص34.
3. seligman, M, Nansookpark, T, peterson, ch, positive psychology progress, American psychologist،v6 , N541, p. 410-421.
4. مایکل آیزنک، همیشه شاد باشید، ترجمه زهرا چلونگر، ص19.
5. علی پور و نوربالا، «بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی اکسفورد در دانشجویان دانشگاه های تهران»، اندیشه و رفتار، س5، ش1 و 2، ص55-65.
6. همان.
7. شبنم کنعانی، بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شادمانی فوردایس بر افزایش رضایت شغلی معلمان دوره راهنمایی مدارس دولتی منطقه 5 شهر تهران، ص12.
8. Bridges, L. J. Background for community level work on emotional well- being in adolescence: Reviewing the literature on contributing factors, p. 9-15..
9. آرگایل، روان شناسی شادی، ص260.
10. خدیجه آرین، بررسی رابطه دین داری و روان درمانی ایرانیان مقیم کانادا، ترجمه بهرامی و همکاران، ص8-25.
11. Mccullough, Michael et al . Religion, self - Regulation, and self - control: Associations, Explanation, and implications, psychological Bulletin, vol 135, No 1, p. 69.
12. میر شاه جعفری و همکاران، شادمانی و عوامل موثر بر آن، ص51.
13. همان.
14. Smith , B. W, et al, Noah revisited: Relioious coping by church members and the impact of 1993 Midwest flood , Journal of community psychology, V28. p. 171.
15. Miller , W. R. et al, spiritulity and health an emeging research field , American psychologist, V58, p. 24-35.
16.Chan, Chiristian s, Rhodes, Jean E, Religiousness and psychological distress of women after Hurricane katrina, p. 8.
17. Tarakshwar, N, swank , A. B, & et al, The sanctification of nature and theological conservatism. A study of opposing religious correlates of environmentalism, Review of Religious Research , p. 381.
18. Chan, Chiristian s, Rhodes, Jean E,Ibid.
19. میر شاه جعفری و همکاران، همان.
20. Mccullough, Michael E et al , Religiousness and the trajectory of self - rating health across adulthood, personality and social psychology Bulletin, Vol, 31, No 3, p. 1-14.
21. smith, T. B, Mccullough, M. E, & poll, J, Religiousness and depression: Evidence for a main affect and the moderation influence of stressful life events, psychological Bulletin, V. 129, p. 614-636.
22. McCullough, M. E, et al, Religious involvement and mortality: Ameta- analytic review, Health psychology, 19, p. 211-222.
23. اصغر جعفری و همکاران، «رابطه بین کارایی خانواده و دین داری و سلامت روان و مقایسه آن بین دانشجویان دختر و پسر»، تازه ها و پژوهش های مشاوره، ج6، ش22، ص107.
24. علی نقی فقیهی و همکاران، «بررسی الگوی دینداری از منظر قران و سنت»، اندیشه دینی، ش19، ص41.
25. شامل دانشگاه های آزاد اسلامی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان.
26. برای تحقیقات همبستگی دست کم لازم است سی نفر برای نمونه انتخاب شوند؛ ولی برای افزایش دقت مطالعه و کاهش خطا، لازم است تعداد نمونه افزایش یابد. در تحقیق حاضر نیز با توجه به نوع تحقیق و گسترده بودن جامعه ی مورد مطالعه و برای افزایش دقت مطالعه این تعداد نمونه انتخاب شدند.
27. گلزاری، مقیاس عمل به باورهای دینی، خلاصه مقاله همایش دین و بهداشت روان، ص121-122.
28. علی پور و نوربالا، همان.
29. همان.
بررسی رابطه ی دین داری و میزان شادمانی در بین دانشجویان به تفکیک جنسیت و وضعیت تاهل (2)
روش اجرای تحقیق
روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها
یافته های تحقیق
نتیجه گیری
پی نوشت ها :
* استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
1. Mccullough, Michael E et al , Religiousness and the trajectory of self - rating health across adulthood, personality and social psychology Bulletin, Vol, 31, N 3, p. 1-14.
2. smith, T. B, Mccullough, M. E, & poll, J, Religiousness and depression: Evidence for a main affect and the moderation influence of stressful life events, psychological Bulletin, V. 129, p. 614-636.
3. McCullough, M. E, et al, Religious involvement and mortality: Ameta- analytic review, Health psychology,v 19, p. 211-222.
4. شبنم کنعانی، همان.
5. smith, T. B, Mccullough, M. E, & poll, J, Religiousness and depression: Evidence for a main affect and the moderation influence of stressful life events, psychological Bulletin, V. 129, p. 614-636.
ابعاد جهت گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده: یک همبستگی بنیادی (1)
چکیده
مقدمه
روش شناسی پژوهش
جامعه ی آماری، نمونه و روش نمونه گیری
ابزار سنجش
پی نوشت ها :
* دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان.
** دکتری مشاوره، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
*** کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تربیت معلم تهران
**** کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران
1. ایرونه گلدنبرگ و هربرت گلدنبرگ، خانواده درمانی، ترجمه حمیدرضا حسین شاهی براواتی و همکاران، ص143-141.
2. سالوادور مینوچین، خانواده و خانواده درمانی، ترجمه باقر ثنایی، ص243-241.
3. سالوادور مینوچین، فیشمن، فنون خانواده درمانی، ترجمه فرشاد بهاری، ص51-31
4. سالوادور مینوچین، خانواده و خانواده درمانی، 243-241.
5. تبریزی و همکاران، فرهنگ توصیفی خانواده و خانواده درمانی، ص39.
6. ایرونه گلدنبرگ و هربرت گلدنبرگ، همان.
7. جیمز پروچاسکا و همکاران، نظریه های روان درمانی، ترجمه سید محمدی، ص 462-452.
8. سالوادور مینوچین، همان.
9. مایکل نیکولز و ریچارد نیکولز، خانواده درمانی، ترجمه محسن دهقانی و همکاران، ص 24-242.
10. ایرونه گلدنبرگ و هربرت گلدنبرگ، همان.
11. اشرف السادات موسوی، خانواده درمانی کاربردی با رویکرد سیستمی، ص131-101.
12. مایکل نیکولز و ریچارد نیکولز، همان.
13. Walsh, F, spirituality in Family Therapy, p. 5-20.
14. احسان بهرامی و همکاران، «ابعاد رابطه میان جهت گیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهت گیری مذهبی»، روان شناسی و علوم تربیتی، سال 34، شماره 2، ص63-41.
15. Walsh, F, spirituality in Family Therapy, p. 5-20.
16. Bjarnason T, "parents, Religion , and perceived social coherence: A Dorkheimian Framework of Adolescent Anomie", Journal for the scientific study of Religion . V, 37, N 4, p. 742-754.
17. Walsh, F, spirituality in Family Therapy, p. 5-20
18. Smith, c. kim, p. Family Religious Involvement and the Quality of Family, Relationships for Early Adolescents. chapel Hill, NC: National study of Youth and Religion . p. 5-7.
19. Myers s, "religious Homogamy and Marital Quality: Historical and Generational patterns", Journal of Marriage and Family, V68, Issue2, p. 292-304.
20. Walsh, F, spirituality in Family Therapy, p. 5-20.
21. هومن، تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری، ص245-265.
22. هادی بهرامی احسان، سحر طهباز حسین زاده، «مقایسه آزاردیدگی، سلامت روانی، و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران»، روان شناسی و علوم تربیتی، ش37(1)، ص157-143.
23. احمدرضا کیانی، «بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده های شهرستان نکا»، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، ص66-73.
سوء ظن در خانواده و راههاى درمان آن
منشأ سوء ظن
سوء ظن از وسوسهى فکرى پیدا مىشود . شیطان گاهى مسلط مىشود بر عقل انسان و در این صورت یک متقلب متظاهر منافق پشت هم اندازى از کار در مىآید . و بعبارت دیگر یک شیطان انسى است و شیطان ، عقل او را استخدام مىکند و » مىبرد آن جا که خاطر خواه اوست « و لذا همیشه در فکر این است که دیگران را بدبخت کند .آثار وسوسه :
1- منفى بافى وسوسهى فکرى خطرها دارد که از جملهى آنها این است که انسان منفى باف مىشود.بعضیها در خودشان ، در دیگران مثبتات را نمىتوانند ببینند آنچه مىبینند منفیات است که چه چیزهایى را ندارد . درصدد این نیست چه امتیازهائى دارد و درصدد این است که چه عیبهائى دارد. همیشه مىرود روى عیب خودش ، رفیقش ، جامعهاش و این خیلى خطرناک است و بسیار هم پیدا مىشود.خطرات سوء ظن
خطر بزرگى که سوء ظن دارد این است که بعض اوقات موجب تفسیق مىشود یعنى آن سوء ظنش ، آن وسوسهى فکریش طرف را بد جلوه مىدهد . وقتى تفسیق آمد تکفیر مىآید و وقتى تکفیر آمد جواز قتل یا وجوب قتل مىآید . بعض اوقات مىبینیم جوان متدین است ، انقلابى است اما سوء ظنش نفسیق آورده است حتى به علما و بزرگان ، تکفیر آورده و آن تکفیر جواز قتل یا وجوب قتل آورده است عالم بزرگى را کشته است بخاطر سوء ظنى که داشته است . خیال نکنید که وضع عادى است . این سوء ظنى که از وسوسهى فکرى سرچشمه مىگیرد بعض اوقات به یک دیوانگىهاى عجیبى مىرسد . مخصوصا اگر سوء ظن در خانه پیدا بشود و مثل این که آقا به خانمش سوء ظن دارد العیاذ بالله ، گناهش خیلى بزرگ است . مثلا مردى در کوچه سرفه مىکند آقا سوء ظن پیدا مىکند و به خانم مىگوید این با تو بود . یک دیوانهى بتمام معنى مىشود . یا مثلا آقا در صف نانوائى معطل شده است زن در خانه مىگوید به خانهى زن دوم رفت . وقتى مىآید دادش بلند که کجا بودى یک دیوانگى بتمام معنى .وسوسهى عملى
بحث ما دربارهى وسوسهى عملى است . وسوسه را به دو قسم تقسیم کردیم : وسوسهى فکرى و وسوسهى عملى . بحث وسوسهى فکرى گذشت و بحث امروز دربارهى وسوسهى عملى است که گاهى انسان در کارهایش وسوسه مىشود نظیر وسواسى در طهارت و نجاست ، وضو ، غسل ، عبادات . این وسوسهى عملى براى خانه فوق العاده ضرر دارد ؛ بنیان خانواده را ویران مىکند . وسواسى را از خانه و جامعه متروک مىکند . و بالاخره محبت خانوادگى را از بین مىبرد . و شاید از این مخربتر نداشته باشیم و لااقل یکى از مخربهاى عمده است . همه مخصوصا وسواسیها به بحث امروز توجه کاملى بفرمایند . این وسوسهى فکرى یا عملى از کجا پیدا مىشود ؟پی نوشت ها:
1- سورهى یس آیهى 60 ترجمه : اى فرزندان آدم ! آیا با شما عهد نبستم که شیطان را نپرستید که او دشمنى آشکار است ؟
2- سورهى عبس آیهى 17 ترجمه : کشته باد انسان چقدر ناسپاس است .
3- سورهى اسراء آیهى 36 ترجمه : و هرگز آنچه علم و اطمینان ندارى دنبال مکن ) بىتحقیق در پى سخن مرو و کسى را نیک و بد مخوان و از احدى نکوهش و ستایش روا مدار و به آن کسى ظن بد مبر ( که ) در پیشگاه خدا ( چشم و گوش و دل همه مسئولند .
4- سورهى فتح آیهى 12 ترجمه : و بسیار گمان بد و اندیشهى باطلى کردید و مردمى در خور قبر و هلاک بودید .
5- سورهى ذاریات آیهى 10 و 11 ترجمه : کشته و نابود باد آن کس که بناى کارش بر گمان و تخمین است آنان که در ضلالت و غفلت زیستند .
6- بحار ج 67 ص 71 .
7- سورهى انعام آیه 121 ترجمه : شیاطین سخت به دوستان خود وسوسه کنند تا با شما به جدال و منازعه برخیزند و اگر از آنها پیروى کنید مانند آنان مشرک خواهید شد .
8- بحارالانوار جلد 75 صفحهى 169 ترجمه : کار برادر خود را بر بهترین وجه آن قرار بده .
9- سوره نجم آیه 28 ترجمه : ظن و گمان در فهم حق و حقیقت سودى ندارد .
10- سورهى اعراف آیات 16 و 17 ترجمه : چون مرا گمراه کردى من نیز بندگانت را از راه راست ) که شرع و آئین توست ( گمراه گردانم آن گاه از پیش روى و از پشت سر و طرف راست و چپ آنان در آیم ) و هر یک از قواى ادراکى آنان را به میل باطل مىکشم ( تا بیشتر آنان شکر نعمت تو به جاى نیاورند .
11- بحارالانوار جلد 63 صفحهى 243 - مجمع البیان و نور الثقلین ذیل آیه .
12- سورهى نساء آیهى 118 و 119 ترجمه : ) شیطان با خدا به مجادله برخاست و گفت ( من قسمتى از بندگان تو را زیر بار اطاعت خواهم کشید . آنها را سخت گمراه کنم و به آرزوهاى دور و درازى ) که از راه خدا باز مانند و از هر خیر و سعادت محروم شوند( درافکنم و به آنها دستور دهم تا گوش حیوانات را ببرند ) تا علامت باشد که این حیوان نصیب بتهاست ( و امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند .
13- سورهى اسراء آیهى 64 ترجمه : برو با لشکر سوار و پیادهات بر آنها احاطه کن و در اموال و اولاد با آنان شریک شو و با وعدههاى دروغ آنها را بفریب و مغرور ساز . آرى وعدهى شیطان چیزى جز غرور و فریب نخواهد بود .
14- ترجمهى تمام سورهى ناس : به نام خداوند بخشندهى مهربان ) این رسول ما ( بگو پناه مىبرم به پرودگار آدمیان پادشاه آدمیان اله و معبود آدمیان از شر وسوسهى شیطان . شیطانى که وسوسه و اندیشهى بد افکند در دل مردمان . چه آن شیطان از جنس جن باشد و یا از نوع انسان .