روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسیُ اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسیُ اختلالات رفتاری و روانی

مقالات روان شناسی و مشاوره و اختلالات رفتاری و روانی
روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسیُ اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسیُ اختلالات رفتاری و روانی

مقالات روان شناسی و مشاوره و اختلالات رفتاری و روانی

Just For Transfer To FARDBLOG

خط قرمز در دوست داشتن کجاست؟
اگر بپرسید خط قرمز در دوست داشتن‌ها کجاست؟ به شما فرزندانم عرض می‌کنم: زمانی که مقدمات خواستگاری امیرالمومنین(علیه السلام) از حضرت زهرا(علیها السلام) فراهم شده بود پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بالای منبر در مسجد خطاب به حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) فرمودند: دخترم فاطمه، شما اجازه می‌دهید، راضی هستید یعنی دوست دارید شما را عقد کنم برای پسر عمویم؟ حضرت زهرا(علیها السلام) جواب ندادند. پیغمبر(صلی الله علیه و آله) دوباره سؤال فرمودند، جواب نشنیدند. پیامبر از منبر پایین آمدند نزدیک قسمت خانم‌ها پشت پرده صدا زدند. دخترم شما چه می‌فرمایید: حضرت زهرا(علیها السلام) فرمودند: «رضیت بما رضی‌الله و رسوله» هرچه خدا و رسول خدا دوست دارد و راضی هست من هم راضی‌ام و دوست می‌دارم. این حکایت را عرض کردم برای اینکه بگویم اگر ما حد دوستی‌هایمان را چه دنیادوستی، چه همسردوستی، چه بچه‌دوستی و ...را بنابر رضایت خدا و رسولش قرار دهیم موفق‌ترین آدم‌ها در زندگی هستیم. پس در یک کلام می‌شود دوست داشتن را، تن به رضایت دادن الهی تعبیر کرد. خب پس اگر بدنبال کسب رضای خدا و اولیای او باشیم حد را نگه داشته‌ایم، اگر به غیر از این باشد ضرر کرده‌ایم. همه چیزهایی که دوست داشتنی‌ هستند مثل همسر ، فرزند، خانه، اسباب و ... اگر علاقه به این‌ها از حدش تجاوز کند ضدش پدید می‌آید و نتیجه عکس می‌دهد.
مثلاً باد در هر ثانیه چهارمتر می‌وزد قدمش روی چشم‌ ما. این باد، هوا را عوض می‌کند، لطافت به فضا می‌بخشد، عمل لقاح گیاهان را انجام می‌دهد. حالا اگر گفت من می‌خواهم شصت‌متر در ثانیه حرکت کنم آن موقع آیا این عمامه روی سر من بند می‌شود دیگر هیچ درختی می‌تواند مقاومت کند. این می‌شود طوفان یعنی خط قرمز، یعنی از حد گذشتن. باران در شهری پنج میلی‌متر می‌بارد خُب موجب سر سبزی و لطافت می‌شود. اما اگر یک مرتبه پانصد میلی‌متر ببارد آن‌وقت می‌شود سیل، سیل یعنی خط قرمز.
هواهای نفسانی هم همین‌طور است. کسی نگفته که زن را دوست نداشته باشید، بچه را دوست نداشته باشید، پول را دوست نداشته باشید، اما این‌ها حد دارد و حد این‌ها همان است که خدا و رسول و ائمه اطهار فرموده‌اند و آن اعتدال است. حد وسط همیشه خوب است نه افراط نه تفریط. مگر در دین ما نیامده: «خیرالامور اوسطها؛ اندازه نگه دار که اندازه نکوست.»
برای شما فرزندان خوبم، آرزوی توفیق در انجام وظایف را دارم.

دیدار آشنا>شماره 50

حاج آقا راشد یزدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد