مطالعه هنر موفقیت در تحصیل
انسانها در طى قرون و اعصار همواره تجربه و معلومات کسب نموده و آن را در اختیار نسلهاى بعدى قرار داده و در این راه هیچ گاه از حرکت باز نایستادهاند. آگاهى از این تجارب و معلومات منوط به استفاده از ابزارها و شیوههایى است که ما را در استفاده بهینه و مؤثر از علم و تکنولوژى یارى مىبخشد. یکى از این شیوهها فنون آشنایى با اصول و روشهاى مطالعه مىباشد. امروزه مطالعه یکى از مهمترین روشهاى افزایش معلومات است که اگر به طور صحیح انجام شود مىتوان در مدت زمان کوتاه اطلاعات بسیارى کسب نمود.
امروزه علم گسترش بسیارى یافته و روز به روز بر دامنه آن افزوده مىگردد. از سویى مشغلههاى دنیاى مادى همواره فرصتهاى مطالعه را کمتر مىکند. بنابراین با آموختن روشهاى علمى مطالعه مىتوان در مدت اندکى اطلاعات وسیعى به دست آورد.
معناى مطالعه
مطالعه از باب مفاعله، به معنى خواندن کتاب است و طلع به معنى بر آمدن است و در اصطلاح ادبیات، نوعى از خواندن بىصدا را گویند. در جاى دیگر آمده است: «مطالعه به ضم «م» و فتح «لام و عین» نگریستن به هر چیزى براى واقف شدن به آن و تأمل و تفکر و اندیشه و نظر به دقت است.»
شیوههاى مطالعه
الف) ایجاد انگیزه
یکى از مهمترین عواملى که به یادگیرى مطالب کمک مىکند و یادگیرى را سهل و سریع مىسازد انگیزه است. «انگیزه به حالتهاى درونى اُرگانیسم که موجب هدایت رفتارى به سوى نوعى هدف مىشود اشاره مىکند.»
در واقع انگیزه از مهمترین عواملى است که پیشرفت فرد را تأمین مىکند. انگیزه درجات مختلفى دارد و در سنین مختلف متفاوت است. به عنوان مثال براى یک دانشآموز ابتدایى تشویق ساده و قول خرید یک کتاب و مانند آن و براى یک دانشآموز دبیرستانى صحبت از آینده، داشتن شغل مناسب و زندگى شرافتمندانه و راحت، ایجاد انگیزه مىکند.
انگیزه بر دو نوع است: الف) انگیزه درونى؛ ب) انگیزه بیرونى.
الف) انگیزه درونى مولود عوامل درونى چون باورها، اعتقادات، آرزوها، و غیره است.
ب) انگیزههاى بیرونى مولود عوامل بیرونى چون: پدر و مادر، معلّم، دوستان، هم کلاسىها و حتى بعضى از درسها و کتابهاست.
در ذیل فنونى معرفى شده است که دانشآموز با به کار بستن آن مىتواند تا حد زیادى در خود ایجاد انگیزه کند و بین خود و دروس ایجاد علاقه نماید.
فنون ایجاد انگیزه
1. هدف هر درس یا کتاب را در آغاز مطالعه دقیقا بدانید.
2. مطالب کتاب را از ساده به دشوار یاد بگیرید.
3. از رقابت و چشم و همچشمى پرهیز نمایید.
4. براى یادگیرى مطالب کتاب از چند روش استفاده کنید. به عنوان مثال مباحثه کردن، تمرین و تکرار و...
5. تا آن جا که ممکن است فصلهاى یک درس را با یکدیگر و درسهاى دیگر را با هم مربوط سازید.
6. مطالب آموخته شده را تا حد ممکن در موقعیتهاى روزمره خود به کار ببرید و از این مطالب مثال بسازید.
7. هیچ گاه از نام درس نهراسید.
ب) تنظیم برنامه
براى مطالعه برنامهاى مشخص و در عین حال به حد کفایت انعطافپذیر، چنان که در عمل قابل اجرا باشد لازم است؛ زیرا داشتن «برنامه مشخص مطالعه» نیروى تمرکز حواس را زیاد مىکند. اگر دانشآموز و دانشجو بداند که چرا فلان کتاب را مطالعه مىکند و مدت زمان لازم براى مطالعه و یادگیرى آن چه مقدار است؟ مطالب پیچیده کتاب کدام قسمت است؟ و زمان یادگیرى مناسب آن چه موقع است؟ موفقتر خواهد بود تا این که بدون دانستن پاسخ این سؤالات مطالعه را آغاز کند.
زیرا پاسخ به این سؤالات، تمرکز حواس را فراهم مىسازد و کوشش فراوان براى تأمین این تمرکز را به حداقل مىرساند. با تنظیم برنامه مشخص مطالعه و اجراى دقیق آن از ابتداى سال تحصیلى، دانشآموز مىتواند از خطر انباشتن مغز در آخرین دقایق پیش از امتحان اجتناب کند.
در تنظیم برنامه باید به نکات ذیل توجه داشت:
1. برنامه باید قابل انعطاف باشد.
2. براى مطالعه هر درس وقت کافى منظور کنید.
3. برنامه را متناسب با روحیه شخصى خود تنظیم کنید.
4. مرور هفتگى درسها را در برنامه بگنجانید.
5. وقت مطالعه هر درس حتى الامکان نزدیکتر به ساعات آن درس تعیین شود.
6. هر جلسه مطالعه را به چند قسمت تقسیم کنید.
ج) رفع مزاحمها یا منحرف کنندههاى حواس
شاید برایتان بارها اتفاق افتاده باشد هنگام مطالعه صداى تلویزیون یا رادیو یا حضور یک میهمان و... توجّه شما را به خود جلب کرده و وقتى به خود مىآیید متوجه مىشوید مدّت زیادى از وقت خود را تلف کردهاید و از زمان مطالعه هم چیزى باقى نمانده است، به این عوامل که باعث انصراف شما از مطالعه مىشود منحرف کنندههاى حواس مىگویند. از منحرف کنندههاى بیرونى، بعضى قابل کنترل هستند، مثل صداى تلویزیون و بعضى دیگر قابل کنترل نیستند، مثل سروصداى ماشینها در خیابان و فکر کردن مثلاً دانشآموز هنگام مطالعه کتاب تاریخ، به شخصیت نادر شاه توجهاش را به خود جلب کرده و با او در جنگها شرکت مىکند و به گونهاى از مطالعه دور مىشود و بعد از گذشت مدّت طولانى متوجه مىشود که هنوز یک صفحه بیشتر نخوانده و با نادرشاه به تصرّف شهرهاى هندوستان مشغول بوده است!
براى رهایى از این امر در مواقعى که منحرف کنندهها بیرونى هستند باید مواردى که قابل کنترل هستند را از اطراف خود دور کنید. براى رهایى از منحرف کنندههاى درونى نیز باید فواصل زمانى تمرکز روى درس مورد مطالعه را کوتاه کنید یا بعد از خواندن هر صفحه نکته بردارى نمایید.
د) زمان مطالعه
یکى از عاقلانهترین و در عین حال مشکلترین قوانین مطالعه، داشتن برنامه منظم و به کار گرفتن آن است. مشکل بودن این کار از این نظر است که علاوه بر وسوسهها و مزاحمتهاى گوناگون، اغلب وقفهها و فاصلههاى ناخواسته ایجاد مىگردد. با وجود این اگر به مطالعه و تحصیل علاقه دارید برنامهاى را طرح کنید و طرح خود را به مرحله اجرا در آورید. بهترین زمان مطالعه بستگى به موقعیت و عادات فردى افراد دارد، بعضىها عادت دارند تا نیمههاى شب بیدار بمانند، بعضىها صبح زود و...
افراد باید خودشان نبض خود را در اختیار بگیرند و وقت مطالعه را براى خود تعیین کنند.
به طور کلى مىتوان گفت که دروس حفظ کردنى را صبح زود بهتر مىشود فرا گرفت، اما در هر حال هیچ زمانى براى مطالعه و فراگیرى نامناسب نیست.
توصیههایى در رابطه با وقت مطالعه
1. واقعگرا باشید (ساعتى را که براى تمدد اعصاب لازم دارید در برنامه خود بگنجانید).
2. براى درسهایى که به صورت خطابه و سخنرانى توسط استاد در کلاس ایراد مىگردد، بلافاصله بعد از پایان درس فرصتى براى مطالعه در نظر بگیرید.
3. براى جلوگیرى از انباشته شدن ساعات مطالعه آن را در طول روز پخش کنید.
4. براى هر ساعت درس، حداقل دو ساعت مطالعه و تمرین در نظر بگیرید.
5. بالاتر از همه وقت را غنیمت بشمارید و از آن کمال استفاده را ببرید.
ه) محیط مناسب براى مطالعه
ایجاد محیطى که براى مطالعه شخص شما مناسب باشد، اهمیت بسیار دارد. عناصر تشکیل دهنده یک محیط کاملاً مناسب براى مطالعه، براى همه کس یکسان نیست. هر کس باید خود، آنها را کشف و تعیین کند. ولى روى هم رفته گروه زیادى از دانشجویان موفق رعایت توصیههاى زیر را براى مطالعه ثمربخش و بسیار مفید تشخیص دادهاند:
1. اتاقى مختص مطالعه تعیین کنید. اتاقى را انتخاب کنید که هر روز، و در صورت امکان در ساعتهاى معیّنى از روز در اختیار شما باشد.
2. مکان مطالعه به گونهاى باشد که در آن «صداى عبور و مرور» و سایر موجبات انصراف حواس حداقل باشد.
3. جریان هواى تازه را در اتاق تأمین نمایید. تمرکز حواس نیازمند حداکثر کارآیى و کفایت جسمى و روحى است. اتاقى که اکسیژن به اندازه کافى ندارد استعداد و کفایت جسمى روحى را کاهش مىدهد، و وقتى شرایط جسمى و روحى فراهم نباشد تمرکز حواس به وجود نمىآید. بنابراین جریان هواى تازه را در اتاق تأمین نمایید.
4. درجه حرارت مکان مطالعه را ملایم نگاه دارید.
5. براى اتاق مطالعه نور مناسب در نظر بگیرید. در شرایط معمولى و عملى، نورى معادل بیست و پنج تا سى شمع براى مطالعه لازم است. علاوه بر نورى که مخصوص میز مطالعه است، همه فضاى اتاق باید به حدّ کافى روشن باشد. نور کافى مانع ایجاد تضاد نورى میان دو قسمت از فضاى اتاق مىشود. تباین و تضادّ نورى موجب کشیدگى و خیرگى چشم مىشود، و خیرگى سبب خستگى سریع چشم است.
پىنوشتها:
۱.لغت نامه دهخدا.
2. على اکبر سیف، روانشناسى پرورشى، ص 336.
3. اوتیس د. فرو - موریس.ا. لى، ترجمه عبدالحسین آل رسول، چگونه مطالعه کنیم تا دانشجوى موفقى باشیم، ص 33.
4. بهرام طوسى، مهارتهاى مطالعه، ص 83.
5. اوتیس د. فرو - موریس.ا. لى، ترجمه عبدالحسین آل رسول، چگونه مطالعه کنیم تا دانشجوى موفقى باشیم، ص 33.